چرک نویس هذیون ها

ما زنده به آنیم که آرام نگیریم. موجیم که آسودگی ما عدم ماست...

از زبان کاربران
  • ۷ آبان ۹۸، ۱۲:۱۸ - امید رمضانی
    خوب بود

Protected by Copyscape Online Plagiarism Detector

محرمانه ایرانی-دیتاسنتر پایتخت

جمعه, ۲۲ شهریور ۱۳۹۲

سلامی دوباره به دوستان عزیزم. خوشحالم که مطلب رو دنبال می کنید و باعث دلگرمی من می شید. چندی پیش مطالبی درباره دیتاسنترپایتخت یا همان مغز الکترونیکی شهر تهران مطالعه کردم که امروز می خوام براتون درباره اش بنویسم و این مطالب منتشر شده را نقد و بررسی کنم.

دیتاسنتری که از آن می خوانید با حجم هزار ترابایت (یک پتابایت)، امکان اتصال 12 هزار نقطه شهر را با سیستم بی سیم یا فیبرنوری برقرار می کند.

به نقل از معصومه ابوالحسنی : مدیریت پایتخت تلاش می کند دسترسی الکترونیکی شهروندان را به شهرداری و کلیه خدمات فرهنگی شهری به صورت شبانه روزی و قابل اطمینان فراهم کند. به همین منظور دیتاسنتری را فراهم کرده است که اطلاعات در آن تجمیع و پردازش می شود. این فضا استانداردهای جهانی از لحاظ امنیتی دارد و برق آن هم به صورت شبانه روز تامین می شود.

به نقل از قائمی (مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران: در حال حاضر فضایی که برای جمع آوری اطلاعات شهرداری استفاده می شود هزار ترابایت است و می تواند تا 3 هزار ترابایت افزایش یابد. او در این باره توضیح می دهد : << امروزه بسیاری از شبکه های اینترنتی از کشور های حارجی هاست دریافت می کنند که از لحاظ امنیتی هزینه بر است. اما این دیتاسنتر به عنوان هاست شهرداری عمل می کند و قابلیت آن را دارد تا به مراکز دیگر نیز سرویس دهی کند.>>

 

دیتاسنتر چیست ؟

مرکز داده یا اصطلاحا دیتاسنتر مجموعه ای از کامپیوترها با حجم بالایی از حافظه است که نقش زیرساخت سخت افزاری را برای ارائه خدمات تحت شبکه مثل هاست بازی می کند. دیتاسنتر سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران ، تمامی اطلاعات واحدهای تابعه شهرداری را در اختیار دارد و در صورت نیاز آنها را پردازش هم می کند. به وسیله این دیتاسنتر ارتباطات مناطق و سایر مراکز شهرداری در 1200 نقطه شهر به وسیله سیستم بی سیم و فیبرنوری برقرار می شود. به گفته قائمی این دیتاسنتر مجهز به پهنای باند اینترنتی با سرعت 250 مگابایت بر ثانیه می باشد.

 

امکانات دیتاسنتر شهرداری

در فضایی که برای دیتاسنتر قرارداده شده در حال حاضر 500 سرور فیزیکی و 229 سرور مجازی مشغول به فعالیت هستند. به گفته مسئول دیتاسنتر این بخش قابلیت افزایش به میزان 1000 سرور فیزیکی را دارد. دیتاسنتر شهرداری تهران از سیستم خنک کننده InRow استفاده می نماید که به وسیله آب، هوا را خنک می نماید. شایان ذکر است که این سیستم برای اولین بار است که در ایران استفاده می شود. دمای استاندارد این محوطه 20 تا 25 درجه سانتی گراد و رطوبت نیز بین 35 تا 55 درصد می باشد. در غیر این صورت دستگاه ها دچار مشکل خواهند شد.

یکی از مهمترین مزایای این دیتاسنتر اتصال به سیستم مانیتورینگی است که تمامی ارتباطات نقاط مختلف درون شهر را نشان می دهد. این سیستم مانیتورینگ امنیت سیستم را نیز کنترل می کند. از دیگر کارهایی که این بخش انجام می دهد، انتقال اطلاعات به مرکز دیگری در خارج از تهران است که در صورت بروز مشکل در این مرکز، اطلاعات که بسیار با ارزش هستند، حفظ شوند. در ضمن روی امنیت این دیتاسنتر به خوبی کار شده ! به صورتی که شیشه های به کار رفته در این محوطه دوجداره ، ضد گلوله و ضد انفجار هستند. دیوارهای این محفطه قادر خواهند بود در دمای 700 درجه به مدت 2 ساعت دوام بیاورند و سیستم اطفای حریق نیز به صورتی تهیه و نصب شده که ظرف 10 ثانیه محوطه را از مایع مخصوصی پر می کند که به سیستم ها آسیب نرسد. شایان ذکر است که این مایع هیچ گونه ضرری برای انسان هم ندارد !زیر ساختمان سازمان فناوری اطلاعات نیز موتور های برق مستقر شده اند که وظیفه روشن نگه داشتن سیستم ها را بر عهده دارد. در این بخش ژنراتورهایی قرار دارد که در صورت قطعی برق قادر خواهند بود به سرعت برق را وارد شبکه کنندو. البته باتری هایی نیز هستند که در صورت عدم کار کردن این ژنراتورها تا 8 ساعت می توانند برق سیستم را تامین کنند.

 

مزایای شهر الکترونیکی ؟

شهرداری تهران با راه اندازی دیتاسنتری با این تجهیزات و امکانات اهداف مهمی را دنبال می کند. یکی از مهمترین هدف ها کاهش هزینه های اقتصادی است که با ترددهای روزانه شهری ایجاد می شود. در واقع سود حاصل از این شهر الکترونیک به طور مستقیم به شهروندان می رسد. صرفه جویی در مصرف سوخت های محدود، کاهش زمان اتلاف شده شهروندان در ترافیک، عرضه بهتر خدمات، توزیع عادلانه تر امکانات ، کاهش آلودگی محیط زیست، افزایش اشتغال و بهبود مدیریت پایدار شهری از ویژگی های اجتماعی شهر الکترونیکی می باشد.

 

نظر من ؟

بسیار عالی ! با گفته هایی که در سایت های معتبر مختلف منتشر شده اگر تمام تجهیزات و امکانت تهیه شده به درستی استفاده شوند پیشرفت بسیار خوبی را تجربه می کنیم . اما امیدوارم این دیتاسنتر باعث ایجاد ترس شهروندان نشود ...

البته در مراحل بعدی این دیتاسنتر باید پیشرفت بسیاری داشته باشد (به نظر من ! ) چون حجم اطلاعات ، ترافیک و ... بسیار زیادی راهی این دیتاسنتر خواهد شد. شاید فکر کنید که این دیتاسنتر حرفی برای گفتن در مقابل دیگر دیتاسنتر های معتبر بین المللی نداشته باشد! اما این طور نیست . درسته در مقابل مایکروسافت (که یکی از دیتاسنترهایش 1 میلیون سرور دارد) حرفی نیست . ولی جالب است بدانید که در لیست 8 دیتاسنتر برتر دنیا، آخرین دیتاسنتر مال کمپانی HP است . این دیتاسنتر که EcoPOD نام دارد صاحب 2200 سرور می باشد . پس دیتاسنتر شهرداری 100% لیاقت پشتیبانی شهروندان از این پروژه را دارد ! البته شایان ذکر است که دیتاسنتر EcoPOD کمپانی HP کم مصرف ترین دیتاسنتر دنیاست .

 

لینک های مرتبط :

 

http://www.ictna.ir/report/archives/022905.html

 

http://www.havadar.ir/content/detail_20213.html

 

http://it.irost.org/prj_dc.php

 

موفق و پیروز باشید

نظرات  (۱)

سلام آقا سینا

خوشحالم بازم مطالب جالبت رو میبینم . اینجور مطالب رو خیلی دوست دارم به شخصه و فکر کنم بازدید کننده های دیگه هم به این مطالب اهمیت زیادی بدن .

باز هم ممنون بابت مطالب جالبتون !!!!
پاسخ:
سلام کاظم جان . لطف کردی کامنت دادی . من هم خیلی دوست دارم و سعی می کنم بیشتر منتشر کنم چون این وبلاگ شخصیه منه ! نه یک وب سایت دانلود یا آموزش...

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی