چرک نویس هذیون ها

ما زنده به آنیم که آرام نگیریم. موجیم که آسودگی ما عدم ماست...

از زبان کاربران
  • ۷ آبان ۹۸، ۱۲:۱۸ - امید رمضانی
    خوب بود

Protected by Copyscape Online Plagiarism Detector

رجیستری ویندوز چیست ؟

پنجشنبه, ۱۷ مرداد ۱۳۹۲

 

این هم دومین مطلب درخواستی یکی از دوستان عزیز درباره رجیستری ! همانطور که مطلع هستید در بخش  "ضد مایکروسافت" در رابطه با کد گشایی پسوردها و استفاده از رجیستری ویندوز مطالبی منتشر کردم. اما برخی از دوستان درباره رجیستری ویندوز و ... اطلاعی نداشتند و از آن جایی که همه کاربران سایت را دوست دارم این مطلب را جمع آوری و در اختیار دوستان قرار داده ام .

رجیستری فراتر از یک سری کلید است که درباره آن در مقالات و سایتهای مختلف و حتی کتابها چیزهایی می خوانید. جای بسی تآسف است که Microsoft رجیستری و تنظیمات آن را در هاله ای از ابهام قرارداده است و افراد زیادی با تنظیمات واقعی سیستم عامل خود بیگانه اند. مایکرو سافت از ارائه اطلاعات کافی در مورد تنظیمات صحیح خودداری کرده است و در مورد رجیستری اسرار زیادی باقی گذاشته است. مطمئنآ گذاشتن اطلاعات در مورد رجیستری بیشتر باعث آسیب رساندن به آن است تا اینکه اطلاعات کافی در این مورد داشته باشیم.

Registery در Windows در واقع قلب سیستم عامل و مرکز Control دستورات آن می باشد. سیستم عامل Windows تنظیمات سخت افزاری و نرم افزاری خود را به طور مرکزی در یک بانک اطلاعاتی با ساختار سلسله مراتبی ذخیره می کند که Registery نام دارد . Registery جایگزینی برای بسیاری از File های پیکربندی Sys ٬ ini و Com می باشد که در نسخه های اولیه Windows موجود است . Registery ، سیستم عامل را با مهیا کردن اطلاعات مورد نیاز برای اجرای برنامه ها و Load شدن Componentha ها ، کنترل می کند . 

Registery شامل انواع مختلفی از اطلاعات می باشد مثل :

- اطلاعات سخت افزارهای نصب شده روی سیستم .
- اطلاعات Driver های نصب شده روی سیستم .
- اطلاعات نرم افزار های نصب شده روی سیستم .
- اطلاعات پروتکل های شبکه ای مورد استفاده در سیستم و ... .

برای آنهایی که نمی دانند چگونه باید به این قسمت دسترسی پیدا کرد ٬ به صورت زیر عمل کنید :
Start - Run - Tyaped : regedit - Ok

پنجره ای که باز می گردد مربوط به Registery در Windows می باشد.


 

رجیستری در ویندوز حاوی فایل های اطلاعاتی است که به ویندوز برای کنترل سخت افزار، نرم افزار، محیط کاربر و ارتباط با ویندوز کمک می کند. رجیستری شامل 2 فایل در دایرکتوری ویندوز است:system.dat  و user.dat . بوسیله فایل اجرایی Regedit.exe که در دایرکتوری ویندوز وجود دارد می توان به 5 بانک اطلاعاتی رجیستری دست یافت.

رجیستری یک سری از فایلها است که همه جوانب عملکرد سیستم و چگونگی کارکرد آن حتی با وسایل جانبی را تحت کنترل دارد.

رجیستری منحصرآ برای کاربردهای 32 بیتی طراحی شده است و حجم فایل تا حدود 40MB محدود شده است.

به زبان ساده رجیستری ویندوز جایی است که برنامه های نرم افزاری و خود ویندوز  را شناسانده و اطلاعات برای استفاده بین دفعات مختلف اجرا نگهداری می شود.

برای مثال هر بار ویندوز اجرا می شود، رجیستری  برنامه هایی را که شما قبلآ اجرا کرده اید احضار می کند.

رجیستری آخرین عمل شما را با ردیف کردن اطلاعات در رجیستری به خاطر می آورد.

یک مثال دیگر اینکه هر نوع فایل ( file type ) به وسیله یک نرم افزار قابل دسترسی است. مثلآ زمانیکه روی یک فایل GIF دابل کلیک می کنید به وسیله explorer می توانید آن را مشاهده کنید. یک نرم افزار زمانیکه نصب می شود به رجیستری نوع فایل هایی را که می تواند دسترسی داشته باشد اطلاع می دهد یا اصطلاحآ خود را رجیستر می کند و در حقیقت رجیستری یک میدان بزرگ مبارزه تجاری بین شرکت های نرم افزاری است مثلآNetscape و IE سعی می کنند خود را به عنوان مرورگر ( browser ) پیش فرض رجیستر کنند.


تو جه : قبل از هرگونه دستکاری توصیه می شود از قسمت File - Export یک نسخه ی پشتیبان از Registery موجود تهیه کنید تا در صورت هرگونه خرابکاری بتوان به نسخه سالم رجیستری دسترسی داشت.

 

امیدوارم این مطلب نیز مورد پسند دوستان قرار گرفته باشد

 

موفق و پیروز باشید

نظرات  (۱)

سلام ممنونم که ایندو مطلب رو قرار دادی فقط بزودی pdf هم بزار
پاسخ:
ارسال میشه فرهاد جان

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی