چرک نویس هذیون ها

ما زنده به آنیم که آرام نگیریم. موجیم که آسودگی ما عدم ماست...

از زبان کاربران
  • ۷ آبان ۹۸، ۱۲:۱۸ - امید رمضانی
    خوب بود

Protected by Copyscape Online Plagiarism Detector

فولدر حجیمی به نام temp !

شنبه, ۳ خرداد ۱۳۹۳

سلام به دوستان گلم. امروز موقع اجرای یک پروژه سنگین در محیط ویندوز به مشکلی برخوردم که واقعاً فکر نمی کردم دلیلش فولدر temp باشه ! سیستم بعد از 40 دقیقه محاسبه به من Error داد که درایو C جای کافی برای محاسبه نداره! بگذریم از اینکه درایو C بنده 10 گیگ فضای خالی داشت و نیم ساعتی مشغول پاک کردن Desktop و فولدر های دیگه بودم و با همه این تلاش ها حداکثر 3 گیگابایت تونستم خالی کنم که به دردم نخورد. فکر کردم یک سر بزنم به فولدر tmp ویندوز ببینم چه خبره . به به ! حجم این فولدر به 30 گیگابایت رسیده بود ! مگه داریم ؟!

در ابتدا درباره ماهیت این فولدر و فایل های temp,tmp و یا همان Temporary براتون توضیح بدم:

فایل های temporary به سه دلیل ساخته میشن :

1) نرم افزار های Windows Desktop مانند نرم افزار های ویراستاری، MDI یا Multiple Document Interface مثل مایکروسافت Excel برای ارائه محیط سریع نوشتن و ویرایش توسط کاربر این نوع فایل ها را تولید می نمایند.

 

* برای توضیح بیشتر بهتره بگم عملیات هایی مثل Undo / Redo کاملاً وابسته به این فایل ها هستند.

 

2) هنگامی که شما فایلی بر پایه MS-DOS توسط Windows/286 اجرا می کنید یک فایل temp ساخته می شود (برای مثال HAZYOON.TMP~) . بنابراین این فایل با هارددیسک مبادله ای میکنه که مثلاً اتاقکی برای همه بخش های نرم افزار درست کنه که از حافظه استفاده کنند.

 

3) وقتی که شما فایلی را برای چاپ (Print) از طریق ویندوز و یا هر نرم افزاری ارسال می کنید یک فایل tmp ساخته می شود. 

 

حالا با این فایل ها چه کنیم ؟ و از کجا آنها را بشناسیم ؟

این فایل ها پسوند TMP دارند و معمولاً بعد از اتمام کار شما با نرم افزار خودشان پاک می شوند. (احتمالاً اگر در حال کار با Word دقت کرده باشید دیده اید که چند تا فایل Hidden که با پسوند tmp و پیشوند ~  ساخته شدند کنار فایل Save شما هستند و بعد از بستن نرم افزار ورد آنها نیز از بین رفته اند).

 

ویندوز فولدری به نام temp داره که برای هر نرم افزاری مختص به خودش یک فولدر درست کرده که بهتون اطمینان میدم پاک کردن تمام فولدر های شاخه temporary به احتمال 99.9% هیچ ضرری نخواهد داشت ! اگر به حرف بنده اطمینان ندارید ابتدا با cut کردن فولدر ها و انتقال به یک دریو دیگر امتحان کنید و بعد از مدتی که مطمئن شدید سیستم به مشکلی برخورد نکرده آنها را حذف کنید.

 

برای باز کردن این فولدر کافیست در استارت ویندوز سرچ کنید (run) و در run عبارت %tmp% را وارد کنید. بعد از کلیک کردن بر روی "ok" این فولدر باز شده و میتونید همه محتویات داخل آن را حذف نمایید.

 

امروز حدود 30 گیگابایت از درایو C بنده با استفاده از این عملیات به من بخشیده شد ! امیدوارم به درد شما هم بخوره.

 

موفق باشید.

نظرات  (۷)

سلام ممنون ، واسه من 2 گیگ بود!
سلام سینا جان

بار ها برای من این موضوع پیش اومده و من هم همینکارو کردم . خیلی بده ، بیشتر با فوتوشاپ که کار میکردم این اتفاق میوفتاد .

حتما از این روش استفاده کنید که روحی دوباره به سیستمتون میبخشه :D
پاسخ:
آره بیشتر فتوشاپ و ویدیو های دیده شده در Browser حجمش رو بالا میبره.
سلام
ممنون که این مطلب رو نوشتی من از یکی از دوستانم یاد گرفتم...
واقعا این فایلها فضای زیادی رو اشغال میکنند من 20 گیگ به آغوش گرم هاردم برگشت :))
بازم ممنون بخاطر سایت جالبت
پاسخ:
خوشحال شدم از نظرت عزیز.
موفق باشی
سلام ممنون داداش دمت گرم واسه من حدود 50 گیگ بود
سلام.به شدت نیاز دارم که چت های پاک شده ی تلگرامم رو برگردونم کمکی میکنید؟اون راه cach رو امتحان کردم اون فقط عکس هارو داره چتی نداره
  • مهدی کیخا
  • از من ۸ گیگ از ویندوز ۷ و ۳۰۰ مگابایت از ویندوز ۱۰ خالی کرد
    بسیار ممنون
  • مهندس سلیم خدادادی
  • با سلام خدمت دوستان عزیز
    هیچ وقت فولدر TEMP رو پاک نکنید شاید یه روزی به سیستم شما حمله ای رخ بده در اینصورت شما با پاک کردن فولدر TEMP دارید ردپای حمله کننده رو پاک می کنید . در اینصورت شناسایی حمله کننده یکم دشوار میشه .
    با تشکر S.KH

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    تجدید کد امنیتی